Ugandan and classical music


This is an Aba Taano video.

Aba Taano are a dancing and vocals group from Kampala, Uganda.

They often go to Europe, especially Spain, to raise money for an orphanage in Kampala. However, there was a threat that their tour of Spain would be canceled this year. So many concerts had been nixed because of the economic crisis, particulary sharp in Spain, that they either would have to cancel the whole tour, or find gigs in other countries. They managed to solve this by playing in the Netherlands.

They played in Amersfoort on 31 May. On the same day, in the evening, they played the Concertgebouw in Amsterdam.

On 1 June, Muiderberg, 2 June in Valkenswaard. 3 June Lochem. 4 June, Beverwijk. 5 June, Wijk bij Duurstede. And 6 June in Hilversum; where we saw them.

Aba Taano had two “support acts” in Hilversum. Both classical music. First, the Camerata Amsterdam orchestra played Joseph Haydn’s first symphony, conducted by Jeroen Weierink.

Both conductor Weierink and Camerata stayed on stage for the second part of the bill.

This is a video of Mozart’s KV 242, then played by three pianos; unlike the two pianos in Hilversum.

It was Mozart’s piano concerto KV 242. The two pianos were played by the teenage brothers Lucas Jussen and Arthur Jussen from Hilversum.

Then, the Jussen brothers left, but conductor Weierink and Camerata stayed on stage for the third part.

Aba Taano came. During their second song, there was an experiment of African vocals, backed up by European classical instruments.

There are various influences on Aba Taano. From within Uganda; one song dates from the times when Uganda was a kingdom. But many of the songs are not in Ugandese languages, but in Swahili (first language to few, but second language to many East Africans); English; or Zulu.

On their album, The Joy of Africa, 7 out of 18 songs are in Zulu. One is in Xhosa (also South African). 5 are in English. 3 are in Swahili.

One song is in Sotho and Zulu (both South African), English, and Luganda. One is in Luganda.

2 thoughts on “Ugandan and classical music

  1. Verschollener Text von Haydn-Oper gefunden

    Das verschwunden geglaubte Libretto der Oper “Der Hexenschabbas” von Joseph Haydn ist nun in Weimar aufgetaucht.

    2009 ist Joseph Haydn-Jahr. Der Komponist starb vor genau 200 Jahren.

    Passend zum Haydn-Jahr 2009: Der lange verschollen geglaubte Text der Oper “Der Hexenschabbas” von Joseph Haydn ist nun in Weimar aufgetaucht. Mitarbeiter der Herzogin Anna Amalia Bibliothek entdeckten bei Katalogisierungsarbeiten ein anonymes Textbändchen für die 1773 erstmals aufgeführte Marionettenoper. Dies teilte die Klassik Stiftung Weimar am Donnerstag mit.

    Es handle sich mit hoher Wahrscheinlichkeit um das Libretto der Oper, die Haydn für das Marionettentheater am Hof des Fürsten Esterhazy komponiert hatte. “Es dürfte ein Unikat sein”, sagte Bibliotheksdirektor Michael Knoche. Das Libretto sei aber nicht von Haydn geschrieben worden. Es stamme nämlich aus der Feder von Josef Karl von Pauersbach, der am Hof des ungarischen Fürsten Nikolaus I. das Marionettentheater leitete.

    “Sehr gut erhaltener Fund”

    Libretto “Hexenschabbas”

    Das Libretto des “Hexenschabbas” stammt allerdings nicht aus Hadyns Feder.Das Textbändchen umfasst zehn Blätter und enthält zwei Holzschnitte, ein Erscheinungsvermerk auf dem Titelblatt fehlt laut Stiftung allerdings. “Der Fund ist sehr gut erhalten”, sagte Knoche. Nach seinen Angaben wurden von dem Textbüchlein seinerzeit zwei- bis dreihundert Exemplare gedruckt. Bisher seien in keiner anderen Bibliothek noch erhaltene Exemplare nachgewiesen worden.

    Joseph Haydn gilt neben Wolfgang Amadeus Mozart und Ludwig van Beethoven als wichtigster Vertreter der Wiener Klassik. 2009 jährt sich der Todestag des Komponisten (1732 bis 1809) zum 200. Mal. Zu diesem Anlass würdigt die Stadt Wien Haydn, der als Sängerknabe im Stephansdom begann, auf den Bühnen Wiens große Erfolge feierte und in Gumpendorf starb, das ganze Jahr über mit entsprechenden Programmen. Rund 100 Veranstaltungen, viele davon an Originalschauplätzen, sollen Gelegenheit geben, Joseph Hadyn besser kennenzulernen – sowohl als Künstler als auch als Menschen.

    http://kurier.at/kultur/1958066.php

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  2. Pingback: Hitler’s crackdown on Jewish composers | Dear Kitty. Some blog

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