48 thoughts on “History of sugar, and slavery, at Amsterdam museum

  1. Re: History of sugar, and slavery, at Amsterdam museum
    Posted by: pieter hoekstra (View Website)

    Date: 10/29/05 at 12:54 PM

    That’s why I never liked Sinterklaas! And what is the use of sugar anyway? It’s bad for your health ’cause you can get diabetics by taking to much sugar and getting too dependant on it.
    Take no sugar at all or use uncrystalized sugar.

    RE: History of sugar, and slavery, at Amsterdam museum
    Posted by:
    dearkitty

    Date: 10/29/05 at 3:33 PM (2d21h ago)
    Yes, the link early in this blog to “history of sugar” also mentions questions like obesity etc (and so did the Amsterdam exhibition). Thanks for your contribution.

    History of sugar, and slavery, at Amsterdam museum
    Posted by:
    laughingwolf

    Date: 10/30/05 at 12:07 AM (2d12h ago)
    thx m’dear dk… always wondered why sinterklaas was depicted in dutch art with a black man looking after a white horse… sad indeed s-)

  2. Actie tegen Zwarte Piet eenzijdig afgelast door Van Abbemuseum

    De protestmars tegen Zwarte Piet, die was gepland op zaterdag 30 augustus 2008 in
    Eindhoven, en die mede was georganiseerd door Doorbraak, is eenzijdig afgelast door het
    Van Abbemuseum. In het kader van de expositie “Becoming Dutch” had dat museum eerder de
    twee kunstenaars Annette Krauss en Petra Bauer de gelegenheid gegeven om in de binnenstad
    van Eindhoven een actie te houden tegen het racistische fenomeen Zwarte Piet. Als reden
    voor het afgelasten geeft het museum aan dat de sfeer rond het project van Krauss en
    Bauer is verziekt door de vele bedreigingen van de kant van extreem-rechts. Volgens de
    politie en de gemeente Eindhoven zou de veiligheid van de deelnemers aan de actie niet
    kunnen worden gegarandeerd. De actie zou plaatsvinden vanuit het Van Abbemuseum, maar
    gaat nu dus niet door.

    Krauss en Bauer gebruikten het Van Abbemuseum als een platform voor hun anti-racistische
    geluid tegen Zwarte Piet. Zo hoopten ze dat er in Nederland eindelijk eens wat meer
    kritiek gegeven zou gaan worden op de welhaast onaantastbare Sinterklaas-traditie. In het
    verleden spraken meestal slechts zwarte Nederlanders zich uit tegen Zwarte Piet. Hoewel
    het museum het kunstenaarsproject lange tijd steunde, trekt men zich nu terug, uit vrees
    voor extreem-rechts en voor aantasting van de goede naam van het museum bij het grote
    publiek.

    Doorbraak heeft een aantal maanden geleden het initiatief van de kunstenaars opgepakt en
    samen met hen de actie voorbereid. Vooral de laatste week kwamen de organisatoren van de
    actie onder vuur te liggen van allerlei racisten en nationalisten. Ook het museum en de
    gemeente Eindhoven werden onder druk gezet. Veel rechtsen waren vooral woedend over de
    samenwerking tussen de linkse kunstenaars en Doorbraak aan de ene kant en het
    gerenommeerde Van Abbemuseum aan de andere kant. Ook was men laaiend over de aanval op
    het Sinterklaas-feest, een van de geliefdste uitingen van “de Nederlandse cultuur”.
    Kritiek daarop wil men onmogelijk maken.

    Het Van Abbemuseum en de gemeente Eindhoven zijn gezwicht voor de bedreigingen van het
    racistische en nationalistische gepeupel, dat maatschappelijk steeds meer terrein aan het
    veroveren is. Het recht op demonstratie en de vrijheid van linkse anti-racistische
    meningsuiting moeten daarvoor wijken. De expositie “Be(com)ing Dutch” had tot doel om een
    open en kritisch debat te houden over de vraag wat Nederland en de Nederlander is.
    Krauss, Bauer en Doorbraak krijgen nu geen kans om met een protestmars een bijdrage te
    leveren aan dat debat. Dat is een van de vele voorbeelden waaruit blijkt dat rechtse
    krachten in Nederland steeds meer bepalen wat er gezegd en gedacht mag worden. Een links
    anti-racistisch tegengeluid is hard nodig.

    Later vandaag publiceert Doorbraak op haar website een ‘bloemlezing’
    van de vele rechts-populistische reacties die de afgelopen dagen per mail, telefoon en
    sms binnenkwamen.

  3. could anyone please give me some kind of clue or direction wich will lead to the fact that ===>>>
    Authors like Schenkman based Piet on (caricatures of) the black slaves then in the Dutch colonies of Surinam and the Antilles. ??

    because i’m very interesseted about how the writer of this article gathered this information.
    Thanks
    e-mail: r.dumfries@home.nl

  4. Pingback: Senegal, Gambia, Casamance’s history of slavery | Dear Kitty. Some blog

  5. Pingback: Industrial revolution in Britain | Dear Kitty. Some blog

  6. Pingback: Dutch war crimes in Indonesia, 1945-1949 | Dear Kitty. Some blog

  7. Pingback: Treasure discovery on Dutch Terschelling island | Dear Kitty. Some blog

  8. Pingback: Native North American art and genocide | Dear Kitty. Some blog

  9. Pingback: British government-corporate complex harms anti-obesity fight | Dear Kitty. Some blog

    • Thanks for your kind comment! Yes, it is indeed a dilemma with some WordPress blog posts. Sometimes I think there should be a possibility to express that it is good that someone brought this or that information to one’s attention, even though the information itself is not about good things at all.

  10. Pingback: Sugar beet | Science on the Land

  11. Pingback: Marienburg plantation, Suriname | Dear Kitty. Some blog

  12. Pingback: Suriname abolishes Saint Nicholas festival | Dear Kitty. Some blog

  13. Pingback: Dutch slavery, blackface, holiday | Dear Kitty. Some blog

  14. Pingback: Film Amazing Grace on William Wilberforce and anti-slavery struggle in Britain | Dear Kitty. Some blog

  15. Pingback: Goldfish, sharks, and Saint Nicholas | Dear Kitty. Some blog

  16. Pingback: sugar | anarchy...is

  17. Pingback: Dutch in Suriname, most cruel slave-masters | Dear Kitty. Some blog

  18. Pingback: Jamaica’s British colonialism and slavery legacy | Dear Kitty. Some blog

  19. Pingback: Black British fighter against slavery and for workers, Robert Wedderburn, 1762-1835 | Dear Kitty. Some blog

  20. Pingback: Exhibition in Wales on slavery history | Dear Kitty. Some blog

  21. Pingback: Dutch Asian slave trade, 1621-1665 | Dear Kitty. Some blog

  22. Pingback: New research about Dutch slave trade in Burma | Dear Kitty. Some blog

  23. Pingback: Seashells and slavery in Dutch history | Dear Kitty. Some blog

  24. Pingback: Slavery exhibition in Dutch museum | Dear Kitty. Some blog

  25. Pingback: Slavery and love in Suriname, new film | Dear Kitty. Some blog

  26. Pingback: Tambú, theatre on Caribbean slavery history | Dear Kitty. Some blog

  27. Pingback: Dutch slave trade was worse than thought so far | Dear Kitty. Some blog

  28. Pingback: Dutch palace Soestdijk and seventeenth century monarchist-republican conflicts | Dear Kitty. Some blog

  29. Pingback: Dutch Rightist paper compares Mandela to blackface character | Dear Kitty. Some blog

  30. Pingback: Caribbean countries demand reparations for slavery | Dear Kitty. Some blog

  31. Pingback: Mauritshuis museum in The Hague | Dear Kitty. Some blog

  32. Pingback: New Brazilian frog discovery, name honours escaped slaves | Dear Kitty. Some blog

  33. Pingback: Adam Smith and China | Dear Kitty. Some blog

  34. Pingback: Dutch slavery in Indonesia, new book | Dear Kitty. Some blog

  35. Pingback: Greek workers, farmers occupy sugar-beets factory | Dear Kitty. Some blog

  36. Pingback: An Englishman on Hollywood, USA | Dear Kitty. Some blog

  37. Pingback: Mass charges of demonstrators in Ferguson, USA | Dear Kitty. Some blog

  38. Pingback: Stop Dutch blackface, other racism, United Nations says | Dear Kitty. Some blog

  39. Pingback: Refugees welcome, racism not welcome in Britain | Dear Kitty. Some blog

  40. Pingback: Conservation in Cuba | Dear Kitty. Some blog

  41. Pingback: France: commemorating slavery | Dear Kitty. Some blog

  42. Pingback: New film Blackface on Dutch Saint Nicholas holiday | Dear Kitty. Some blog

  43. Pingback: Dutch museum buys seventeenth century painting | Dear Kitty. Some blog

  44. Pingback: Surinamese Anansi stories, now part of Dutch heritage | Dear Kitty. Some blog

  45. Pingback: Haiti and South American slavery | Dear Kitty. Some blog

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s